Spring til indhold

Kørselsvejledning:

Fra motorvejen mellem Genova og Ventimiglia drejer man fra til Arma di Taggia. Når man kommer til byen, kører man til venstre ad Via Aurelia. I en stor rundkørsel med en kæmpe skulptur af en oliven, drejer man af mod Triora.

Man kører mod Triora og gennem Badalucco.  Efter et par kilometer drejer man til højre mod Montalto og Carpasio. Man kører gennem Montalto, og efter en masse sving – og seks kilometer – går en lille vej til Costa og Arsene. Vejen til Costa og Museo della Resistenza går til venstre efter ca. en kilometer.

Man kommer så til parkeringspladsen. Her går en sti op til venstre for enden af pladsen forbi et ubeboet stenhus. 100 meter oppe ad denne sti går en sti til vores hus til venstre. Lige frem er indgangen til vores underetage med redskabsrum og strømtavle. Hoveddøren til venstre er til vores nabo. Tæt ved huset går en lille stentrappe op til terrassen, hvor vores hoveddør er lige ved pizzaovnen. (Denne kan ikke benyttes om sommeren, når det er tørt.)

Badning:

Der er fin strand i Arma di Taggia og Bussana.

I Arma er der flere kommunale strande – den ene ligger lige ved den centrale plads, hvor man kan få glimrende is, kaffe, panini, mmm.

Hvis man skal parkere i højsæsonen, er det en god ide at bruge Conads underjordiske gratis parkeringskælder. Det tager ca. 10 minutter at gå til stranden herfra.  Her er skygge.
(Conad ligger på vej mod motorvejen)

Hvis man hellere vil bade i floden, er det en klippestrand tæt på Montalto. Man kører gennem byen, og lige efter man er drejet til venstre mod Badalucco, er der et skarpt sving, hvor bar/restaurant Graziela ligger. Man drejer til højre og forbi baren og lige før broen over floden går en sti til badestedet.

Spisning og indkøb:

Husk at tjekke stedernes lukkedag.

På torvet i Badalucco ligger La Stua, der laver glimrende pizzaer i den brændefyrede stenovn. Graziela nær Montalto er et lokalt sted, der bruger egen vin, olie og grøntsager – og nogle gange selv har skudt dyret. Rustikt og et besøg værd. Også i Montalto er der et pizzaria med engelsktalende vært.

I Aggagio på vejen mod Triora ligger osteriaet Fontana dell` Olmo, hvor man i weekenden kan få rigtig god mad af hjemmeproducerede råvarer. Bestilling er nødvendig på +39 349 789 5886 da stedet er blevet meget populært.

Ca Mea på vejen mod Badalucco er en fin restaurant, som folk valfarter til helt fra Frankrig.

I Badalucco får man glimrende (og billig) is i den store cafe ved vejen. Der er også et fint lille sted på kirkepladsen.

I Glori på den anden side af bjerget fra Carpasio ligger der også et godt osteria, der bruger egne råvarer. Der går en vandrerute fra Carpasio, eller man kan køre dertil.

Man kan også få panini o. lign. på cafeen i Carpasio, og er man flere, kan man bestille middag her. Lukket mandag.

Ved stranden i Arma er der mange restauranter med god fisk og pizzeriaet på gågaden lige ved pladsen kan anbefales.

Indkøb kan man gøre i Conad, Carrefour, Lidl eller i en af de mange små specialbutikker. I Badalucco er der et lille supermarked, og der er en lille butik i Agaggio. Nær Lidl i Taggia ligger en vinforretning, hvor man kan købe vin i dunke fra store beholdere. De har en fin og let mousserende hvidvin til ca. 2,5 euro literen.

Der er marked i Arma om mandagen.

På Via Aurelia i Arma ligger der et møntvaskeri mellem rundkørslen og floden.

I Badalucco, på vejen lige uden for byen, ligger Roi, der sælger fin taggiasca olivenolie og andre oliven produkter.

Cykeltur:

I Arma kan man leje cykler og køre langs middelhavet ad den gamle jernbane enten mod øst til Sct Lorenzo al Mare eller mod vest til Ospetaletti. Begge ruter kan anbefales – med mulighed for badning og hvil ved diverse udskænkningssteder undervejs. Det er en oplevelse at køre gennem de gamle jernbanetunneller med få meter til Middelhavet.

Et besøg værd:

Hvis man går videre af stien fra P-pladsen, i stedet for at gå til venstre mod vores hus, kommer man til en ny sti, hvor man kan gå til venstre og til Carpasio. Undervejs er der et lille bassin i floden, hvor man kan blive kølet af. Det er en noget stejl tur op til Carpasio, og desværre er Paticias cafë lukket, indtil hun finder en efterfølger.

Badalucco er en spændende by at gå rundt i. Den er udsmykket med keramik af forskellige kunstnere. Der er et lille galleri ved kirken og på denne plads er er der vinbar og et infokontor.

I den lille by Glori er der restaurant, og man kan gå til landsbyen fra Carpasio.

Montalto er lige så interessant med sine snævre stræder og gamle huse. Ofte er der koncerter på kirkepladsen.

Hvis man vil have en celtisk harpe med hjem, er det også muligt, Se: http://www.bardicstrings.com

Taggia er en historisk middelalderby med flotte skiffergader og bymur.

Kører man gennem Carpasio og videre mod nord, kommer man til toppen ved Col di Oggia. Her er der udsigt over Argentina dalen. Kører man videre til venstre mod Realdo, kan man tage en lille vej (rute 17) til venstre mod Passo Teglia. Her parkerer man og går mod en top, hvorfra man i klart vejr kan se Korsika. Der er flere vandreruter på tinderne her.

Fra Passo Teglia kan man fortsætte af den lille bjergvej til Andagna og enten tilbage ad hovedvejen eller videre til Triora.

Triora og Mullini di Triora er også et besøg værd. Triora er en stemningsfuld middelalderby, og herfra kan man køre videre op mod de højeste punkter i Ligurien.

Bussana Vecchia ligger tæt på Arma, og den er kendt for at blive beboet af kunstnere, efter at være forladt efter et jordskælv.

Vil man køre en tur, er Aurelia mod Genova en smuk men også trafikeret tur. Spændende byer er blandt andet Albenga med gammel bykerne og Albisola med Jorns hus og en masse kunstudsmykning.  Genova er også et besøg værd, men man skal nok helst bruge et par dage